Rodzice, którzy chcą podjąć najlepszą decyzję, dotyczącą tego, czy posłać do zerówki szkolnej swoje dziecko, zadają sobie wiele pytań, rozważając różne aspekty tej sprawy.
Czym się zatem kierować podejmując tak ważną decyzję?
Przede wszystkim niezwykle ważny jest klimat panujący w szkole, klimat ciepła i bliskości, akceptacji i szacunku, empatycznego rozumienia dziecka i autentyczności w relacjach. Maluch odnajdzie się w szkole, w której dorośli potrafią patrzeć oczami dziecka, rozpoznać, co w danej sytuacji czuje dziecko.
Dobrze odnajdzie się tam, gdzie nie ma presji porównywania, gdzie różnorodność jest atutem i nauczyciel potrafi ją odpowiednio wykorzystać.
Dziecko będzie chętnie przychodziło do szkoły wówczas, gdy zostaną zaspokojone jego potrzeby. Nauczyciel pracujący z dziećmi powinien zatem bardzo dobrze znać potrzeby dziecka na tym etapie rozwojowym, będzie wówczas potrafił określić na czym te potrzeby polegają.
Jedną z głównych potrzeb jest potrzeba zabawy i nauki jednocześnie. Dużą rolą nauczyciela jest stworzyć takie warunki, które pozwolą te potrzeby zaspokoić. Dobra szkolna zerówka to taka, w której dorośli mają świadomość tego, że ławka nie jest sprzymierzeńcem w procesie nauczania dziecka w tym wieku, dlatego w dobrych szkołach jak najczęściej organizowane są zajęcia w inny sposób, taki, który jest naprawdę atrakcyjny dla ucznia.
Dziecko z wielką ciekawością przekroczy próg szkoły wiedząc, że będzie doświadczało, poszukiwało, próbowało, dotykało, eksperymentowało. Im bogatszy i bardziej różnorodny program, tym lepiej. Im wcześniej dziecko zanurzy się w świat wiedzy z różnych dziedzin nauki, także w świat języków obcych, z tym większą ciekawością wyruszy w tę piękną edukacyjną podróż.
Dobra szkoła, z przemyślanym programem edukacyjnym, zapewni dziecku stymulację mózgu z odpowiednio dopasowaną do jego możliwości intensywnością, a to bez wątpienia zaprocentuje w przyszłości. Dziecko będzie uczyło się z zaangażowaniem i ciekawością, nie wiedząc nawet, że się uczy.
Organizowanie lekcji poza szkołą to świetny sposób na zaspokojenie potrzeby jaką jest aktywność fizyczna. Prawdziwy nauczyciel z pasją wie doskonale, że lekcja przyrody zorganizowana w parku przyniesie dzieciom zdecydowanie więcej radości, większe umiejętności i zakres wiedzy niż lekcja w szkolnej ławce. Dlaczego nie przeprowadzić matematyki w naturalnym środowisku? Liczyć liście, tworzyć zbiory z kamyków, rysować patykiem określając położenie obiektów względem innego obiektu, mierzyć długości. Dzieci ze swoja naturalną ciekawością poznawczą podczas tak prowadzonych zajęć mają możliwość rozwinąć swoją wiedzę i umiejętności.
Rodzice bardzo często mówią o niedojrzałości emocjonalnej swoich dzieci. To często argument za tym, aby nie posyłać swojej pociechy do szkolnej zerówki. Dziecko w tym wieku ma pełne prawo do emocjonalnej niedojrzałości. To po prostu taki etap rozwojowy. Świadomy nauczyciel doskonale rozumie jak ten etap przebiega i potrafi pomóc dziecku w radzeniu sobie z emocjami.
Dlatego grupa „zerówkowa” prowadzona jeszcze na przedszkolnych zasadach, ale już w budynku szkolnym jest najczęściej najlepszym i najbardziej płynnym przejściem z rzeczywistości przedszkolaka do świata ucznia.
Więcej o ZERÓWCE w Mentis TUTAJ
Hand photo created by freepik – www.freepik.com