Po kilku tygodniach wakacyjnego relaksu czas wracać do szkolnej rzeczywistości. Budziki trzeba nastawić wcześniej a dzień podzielić na sferę obowiązków i przyjemności Jak wspierać dziecko w nowym rytmie dnia i zachęcać do podejmowania nowych wyzwań.
Motywacja jest procesem regulującym nasze zachowania wzbudza w nas energię wykorzystywaną do rozpoczęcia oraz kontynuowania aż do zakończenia zaplanowanego działania a także jest związana z realizacją naszych potrzeb.
Wyszczególniamy motywację zewnętrzną oraz wewnętrzną. Ta pierwsza związana jest z otrzymywanym z otoczenia systemem nagród oraz kar a ta druga to automotywacja gdzie sami siebie pobudzamy do realizacji naszych celów.
Każdy z nas odczuwa różne potrzeby a w przypadku nastolatków na pierwsze miejsce może się wysuwać potrzeba autonomii stawianie granic i bycie niezależnym. Młodzi ludzie cenią sobie również niezależność oraz swobodę w samodzielnym podejmowaniu decyzji. Rodzice często pytają podczas konsultacji o sposoby na zachęcenie dzieci do nauki i wypełniania obowiązków szkolnych.
Spieszę więc z garścią praktycznych rad:
• Okaż zainteresowanie dziecku poznaj jego potrzeby oraz plany aby pomóc dziecku we wskazaniu związku
między nauką a jego marzeniami
• Zachęcaj do próbowania nowych rzeczy dobieraj zajęcia dodatkowe zgodnie z jego preferencjami
• Akceptuj dziecko takie jakim jest Nasz potomek nie musi mieć talentów do matematyki mimo że nasza rodzina należy do„umysłów ścisłych Jako rodzice możemy być łowcami talentów naszych dzieci i wspierać ich w tym kierunku
• Obserwuj w jaki sposób dziecko uczy się najskuteczniej i pomóż mu go realizować
• Rozbudzaj w dziecku ciekawość poznawania świata dziel się ciekawostkami na temat świata i ludzi
• Stwarzaj przestrzeń do samodzielności i pozwalaj na dokonywanie wyborów jeśli jest to możliwe i szanuj decyzje dziecka Buduje to sprawczość dziecka i rozwija potrzebę autonomii
• Wspieraj w procesie nauki czyli wyjaśnij że popełnianie błędów jest niezbędnym elementem tego działania i zachęcaj do wyciągania wniosków oraz modyfikowania działania na ich podstawie
• Postaw na autentyczność opieraj się na faktach dziel własnymi doświadczeniami i emocjami szczerze wyrażaj swoje opinie
• Bądź autorytetem czyli pokaż w jaki sposób dążyć do celu być konsekwentnym i radzić sobie z porażkami Nie chodzi tu o bycie ideałem ale ważne jest, aby też wymagać od dzieci realnych zachowań Proces nauki zachodzi także przez obserwację i modelowanie więc dzieci często powielają postawy rodziców
Powyższe wskazówki mogą być pomocne w przypadku organizacji nauki we wrześniu oraz rozbudzania motywacji do zdobywania wiedzy podczas całego roku szkolnego
Opracowała
Joanna Jaskulska Korzan, psycholog Polsko Angielskiej Szkoły Podstawowej Mentis