Kryzys jest stanem dezorganizacji, zniweczenia ważnych celów i planów
lub głębokiego zaburzenia stylu życiowego jednostki, a równocześnie stanem niedostatku strategii radzenia sobie z sytuacją stresującą kryzys odnosi się zazwyczaj do poczucia lęku, szoku i trudności przeżywanych w związku z występującymi zaburzeniami równowagi, a nie tyle do samego wydarzenia

(Brammer, 1984)

Tłumacząc definicje na język praktyki można powiedzieć, iż w sytuacjach kryzysowych stosowane dotychczas strategie codziennych aktywności są niewystarczające. Dotyczy nie tylko przestrzegania podwyższonych standardów higieny i bezpieczeństwa, ale również tak ważnych sfer życia jak praca, relacje rodzinne i towarzyskie, zakupy czy odpoczynek.

Na ogół dobrze rozumiemy stosowane ograniczenia, akceptujemy je, wiemy o tym, że wszystkim służą.

O utrzymaniu stanu równowagi emocjonalnej i psychicznej w znacznym stopniu decyduje nasz sposób przeżywania trudności i myślenia o aktualnej rzeczywistości. Zasadnicze znaczenie ma nasza ocena zagrożeń, czy myślimy i reagujemy zadaniowo czy lękowo.

Kryzysowe sytuacje? Jeżeli wiemy jak w zmienionej sytuacji poradzić sobie bezpiecznie i skutecznie, np. z pracą, z dziećmi, z zadaniami, to szybko dostosujemy się do aktualnych wymogów. Jeśli będziemy martwić się na wyrost i nad miarę wówczas przytłoczą nas potencjalne problemy, których jeszcze nie ma, a których już się boimy.

Obawy o przyszłość są sposobami na chwilowe odreagowanie lęku Jednak to, o czym najczęściej myślimy nabiera wagi, a nie maleje na znaczeniu.

Nie warto przyjmować takich pseudostrategii zaradczych. Możemy skutecznie działać tylko w teraźniejszości.

Nie możemy zmienić przeszłości, ani kontrolować przyszłości.

Efektem przyjmowania nieskutecznych sposobów obronnych będzie podwyższone napięcie emocjonalne, wysoki poziom pobudzenia, kompulsywne dążenie do rozładowania napięcia, dezorganizacja myślenia i działania, niepokój, poczucie bezradności.

Możemy decydować, który sposób myślenia zadaniowy czy lękowy
wybieramy, a który odrzucamy. Podobnie do tego, jak mamy wpływ na to kogo i w jakim celu zapraszamy do swojego domu, tak samo możemy mieć pod kontrolą swoje myśli, słowa i czyny.

Jeśli nie mamy zdrowego nawyku myślenia zadaniowego, warto się go nauczyć. Jest to podstawa do dobrego przeżywania teraźniejszości i zadowolenia ze swojego działania.

Do pozostałych czynników chroniących dobrostan nasz i naszych bliskich w sytuacjach zwyczajnych i kryzysowych należą:

  1. Czytelny i spójny system wartości i zasad, którymi się kierujemy,
  2. Dobre relacje rodzinne,
  3. Empatia rozumienie emocji, uczuć i potrzeb własnych i cudzych,
  4. Otwarta komunikacja jasny sposób mówienia o swoich emocjach, uczuciach i potrzebach bez pouczania i oceniania innych osób,
  5. Utrzymywanie sympatii w relacjach rodzinnych, zawodowych i towarzyskich,
  6. Wspólna organizacja czasu i zadań –„ kiedy, co” ma do zrobienia,
  7. Współpraca i wsparcie w zadaniach,
  8. Uporządkowanie przestrzeni,
  9. Troska o równowagę wewnętrzną, radość, rozwój i relaks,
  10. Prospołeczność bezinteresowne działanie na rzecz innych i wspólnego dobra

Podsumowanie

Przeżywany kryzys jest trudnym czasem, kiedy doświadczamy
zagrożenia ludzkiego zdrowia i życia. W naszym wspólnym interesie jest przestrzeganie przyjętych ograniczeń i zasad bezpieczeństwa.

Nie mamy wpływu na zdarzenia od nas niezależne, mamy wpływ na to, co się dzieje w naszym domu i w naszym życiu.

Możemy zadbać o to, aby dobrze przeżyć kryzysowe sytuacje i owocnie wykorzystać ten trudny dla wszystkich czas. Rozmawiajmy ze sobą z życzliwością, optymizmem, cierpliwością, bez niepotrzebnych napięć, podziałów sporów. Słuchajmy siebie uważniej, otwierajmy się na nowe spojrzenia i rozwiązania, na to co dla nas i dla naszych bliskich jest drogie i ważne.

Bądźmy dla siebie nawzajem wspierający i serdeczni, roztropni, pogodni
Nie obawiajmy się korzystać ze wsparcia osób bliskich i pomocy profesjonalistów.

Życzę sobie i Państwu zdrowia, spokoju, optymizmu, oraz radości z życia i budzącej się wiosny!

Kryzysowe sytuacje? Pozostaję do Państwa dyspozycji,
Wanda Taracha
Psycholog w Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej Mentis

People photo created by pressfoto – www.freepik.com

 
  • Zapisz się na newsletter

    Jeśli chcesz otrzymywać więcej ciekawych i wartościowych materiałów, zapisz się na Newsletter!
  • Pobierz bezpłatny ebook

    Damian Ściseł

    Dyrektor szkoły, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie.

    „Takie będą Rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie”. Słowa Jana Zamoyskiego są równie aktualne dzisiaj. Nasza przyszłość i rozwój Polski oraz Europy są powiązane z rozwojem edukacji w naszej „małej ojczyźnie”. Praca w szkolnictwie jest jego pasją.  Aktywny zawodowo nauczyciel od 2009 roku. Ukończył specjalność nauczycielską na kierunku historia uzyskując tytuł magistra. Podyplomowo absolwent studiów z wychowania fizycznego oraz zarządzania oświatą. Rozwija swoje umiejętności w zarządzaniu oświatą na studiach „liderów  oświaty”. Pasjonat „nauczycielki  życia”.  Historia ma związek z teraźniejszością. Bazując na wiedzy i doświadczeniu przeszłych pokoleń interesują go najnowsze badania nad edukacją.  Zgłębia nowe trendy w szkolnictwie i edukacji, kierunki rozwoju oraz badania nad wynikami nauczania. W swojej pracy uwielbia „zarażać” uczniów poszukiwaniem wiedzy, odpowiedzi na pytania. Historia jest nauką życia mówili starożytni, a bez poznania przeszłości ciężko zrozumieć teraźniejszość i odnaleźć się w przyszłości. Przyszłość stawia przed nami nowe wyzwania, zmienia się edukacja, zmienia się świat wokół nas. Kto nie idzie na przód i stoi w miejscu – cofa się. Nasza szkoła bierze udział w programach „budzącej się szkoły” oraz „Całościowego Rozwoju Szkoły”. Zmieniamy edukację czerpiąc wzorce od najlepszych, bazując na wynikach badań nad edukacją. Od kilku lat wdrażamy ocenianie kształtujące, aby nasi wychowankowie mieli większy, a co najważniejsze świadomy wpływ na swoją edukację.

    Katarzyna Mont

    Sekretariat szkoły Mentis przy ul. Piwoniowej 18

    Absolwentka Wydziału Zarządzania na kierunku Zarządzanie i Marketing w zakresie zarządzanie personelem oraz Absolwentka Wydziału Zarządzania w zakresie Zarządzanie w turystyce.
    Posiada również przygotowanie pedagogiczne.Jest otwarta, komunikatywna i bardzo cierpliwa. Codziennie na jej twarzy pojawia się szczery uśmiech. Chętnie pomaga innym kiedy potrzebują wsparcia. Dobrze radzi sobie w trudnych sytuacjach, które wymagają zachowania zimnej krwi. Jest wyrozumiała i opiekuńcza.

    Wieloletnia pasjonatka jazdy konnej i piłki ręcznej.

    Prywatnie szczęśliwa mama Antosia i Lenki

    Agata Kachniarz

    Nauczycielka matematyki

    Ukończyła studia matematyczne z tytułem inżyniera na Politechnice Lubelskiej oraz studia pedagogiczne z tytułem magistra na Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie – praca magisterska o tytule: „Nowoczesne metody nauczania, jako sposób wspierania uczniów w radzeniu sobie z trudnościami w uczeniu się matematyki”.
    Pani Agata jest pasjonatką nowoczesnych metod w nauczaniu matematyki, a także prowadzi bloga, w którym dzieli się swoimi metodami z innymi nauczycielami. Jej zdaniem dzieci od początku uwielbiają uczyć się matematyki, a zadaniem nauczyciela jest wspieranie uczniów w pogłębianiu pasji do Królowej Nauk.
    Prywatnie miłośniczka kryminałów oraz wielka fanka Harry’ego Pottera.

    Anna Przybylska-Gwizdek

    Nauczycielka języka niemieckiego

    Jako nauczycielka języka niemieckiego pracuje od 2004 roku, jest absolwentką Filologii Germańskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych, nauczycielką dyplomowaną, a także egzaminatorką maturalną i gimnazjalną na stałe współpracującą z Centralną Komisją Egzaminacyjną. Uczyła w warszawskich liceach, gimnazjach, podstawówkach państwowych i prywatnych

    W czasie tych wielu lat pracy jako nauczycielka języka niemieckiego aktywnie uczestniczyła w życiu szkoły: współpracowała z Instytutem Goethego (certyfikaty) i Austriackim (Projektwoche),  organizowała dni językowe w szkole, projekty językowe (e-twinning), napisała kontynuacje programu nauczania dla klasy dwujęzycznej, była opiekunem asystenta z Niemiec w programie Comenius, przygotowała uczniów do konkursów i certyfikatów w Instytucie Goethego.

    Jest osobą komunikatywną, cierpliwą i bardzo lubi pracę z dziećmi i młodzieżą. Nauczanie języka niemieckiego  to dla niej  pasja,  ciągle szuka nowych metod pracy, bardzo często bierze udział w szkoleniach i konferencjach  metodycznych. Uważa, że w pracy nauczycielki najważniejsze jest indywidualne podejście do ucznia. Uczniom chciałaby pokazać, że Niemiecki jest łatwy! Nauka niemieckiego może być przyjemnością, dlatego stara się zaciekawić uczniów poprzez  różne gry i zabawy dydaktyczne, ciekawostki o krajach niemieckojęzycznych, projekty oraz filmy niemieckojęzyczne.

    Wolny czas spędza z rodziną — jest mamą 9-latka. Uwielbia podróżować, fotografować i oglądać filmy.

    Michał Kapłon

    Wicedyrektor. Nauczyciel wychowania fizycznego

    Absolwent Akademii Wychowanie Fizycznego w Warszawie. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobył prowadząc zajęcia sportowe oraz gimnastykę korekcyjną w dwóch warszawskich przedszkolach. Posiada uprawnienia z gimnastyki sportowej, narciarstwa zjazdowego i pływania. Ponadto ratownik WOPR, Żeglarz Jachtowy PZŻ oraz menedżer sportu.

    Uwielbia spędzać czas na wycieczkach rowerowych oraz na obserwowaniu świata przez obiektyw aparatu. Jego celem jest wykształcenie wśród dzieci odpowiedzialności za swój rozwój oraz potrzeb ustawicznego działania dla zachowania zdrowia, prawidłowego rozwoju fizycznego, sprawności motorycznej i odporności organizmu, poprzez chętne i radosne uczestnictwo w zajęciach z wychowania fizycznego.

    Bartosz Karpiński

    Nauczyciel filozofii z elementami etyki

    „Edukacja to wielowymiarowy proces kształtowania się istoty ludzkiej, w którym zdobywamy nie tylko wiedzę lecz również kompetencje i doświadczenia, poznajemy sami siebie, stajemy się niezależnymi, świadomymi, podejmującymi autonomiczne decyzje współtwórcami świata.”

    magister filozofii, absolwent Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, absolwent Specjalizacji Nauczycielskiej Instytutu Filozofii UW.

    Miłośnik filozofii starożytnej, wcielający w życie ponadczasowe idee tego okresu – poddający ich aktualność pod ocenę dzieci i młodzieży. Kładący nacisk na budzenie w dzieciach wrażliwości, podmiotowości, samodzielności myślenia, wiary w samych siebie, śmiałego wyrażania własnego zdania za pomocą logicznej argumentacji.

    Autor Programu Edukacji Filozoficznej PROMETEUSZ, twórca Projektu PLATONOPOLIS 2044, założyciel Akademii Platońskiej Sp. z o.o. Propagator Programu „Philosophy for Children” prof. Matthew Lipmana.

    Nauczyciel Filozofii i Etyki w CXXXVII Liceum Ogólnokształcącym im. Roberta Schumana w Warszawie.

    Uczestnik Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: „Dziecko i filozofia w kontekście wczesnej edukacji”, zorganizowanej przez Katedrę Wczesnej Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego (27-28 kwietnia 2015 roku). Honorowy patronat nad konferencją objął Komitet Nauk Filozoficznych PAN (wygłoszony referat: „Filozofia jako fundament nowoczesnego systemu edukacji”).

    Andrzej Kaszuba

    Nauczyciel informatyki

    Absolwent Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Warszawskiego.

    Pasjonat programowania algorytmicznego. Bardzo chętnie dzieli się swoją wiedzą.

    Sebastian Pohorecki

    Nauczyciel akrobatyki

    Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie, dyplomowany trener Akrobatyki Sportowej drugiej klasy, instruktor Gimnastyki Sportowej, Żeglarstwa Deskowego i Samoobrony, nauczyciel kontraktowy Wychowania Fizycznego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w Klubie Sportowym „Avocado” Węgrów jako trener Akrobatyki. Pracował również w Państwowej Szkole Sztuki Cyrkowej jako nauczyciel Akrobatyki i specjalizacji cyrkowej. Uczestniczył w wielu obozach sportowych dzieci i młodzieży jako instruktor windsurfingu i opiekun. Dodatkowo może pochwalić się fachem kaskadera filmowego. Obecnie prowadzi zajęcia z Akrobatyki Sportowej w Family Sport Center oraz w “Avocado Move Center” Węgrów.

    Joanna Jaskulska – Korzan

    Psycholog, psychoterapeuta

    Ukończyła pięcioletnie studia magisterskie na kierunku Psychologia oraz Podyplomowe Pedagogiczne Studia Kwalifikacyjne na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.
    Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w żłobku, przedszkolu oraz prowadząc indywidualne konsultacje psychologiczne. Obecnie kończy czteroletni kurs Psychoterapii w szkole CBT Edu w Warszawie i przygotowuje się do zdania certyfikatu Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo – Behawioralnej.
    W gabinecie spotyka się z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. W swojej pracy bazuje na założeniach porozumienia bez Przemocy (NVC) i Pozytywnej Dyscypliny. Za najważniejsze wartości w swojej pracy uważa: zaufanie, akceptację i szczerą relację. Chętnie podnosi swoje kwalifikacje biorąc udział w kolejnych szkoleniach.
    Prywatnie doświadcza na co dzień wyzwań rodzicielskich będąc mamą dwóch synów, a w wolnym czasie czerpie nowe siły z biegania po lesie, rodzinnych wycieczek i czasu spędzonego z książką oraz przy grach planszowych.

    Mateusz Twardowski

    Nauczyciel języka polskiego i etyki

    Uczę języka polskiego oraz etyki.  Moją pasją jest kultura Włoch. Właśnie udział w programie Erasmus dał mi możliwość poznania tej kultury, gdy studiowałem na Uniwersytecie w Pizie, co zaowocowało dalszy mój rozwój podczas pobytu i pracy w Szkole Podstawowej w Terrasini, na Sycylii. Dzielenie się z uczniami swoimi doświadczeniami oraz wiedzą jest dla mnie priorytetowe podczas zajęć. Kieruję się w życiu zasadą ” Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”, którą staram się motywować moich podopiecznych.

    Alicja Tarnowska

    Nauczycielka języka angielskiego

    Alicja gained a Master’s degree in Education: Preschool and Early School Education with Teaching English. She has been a teacher for many years in a number of preschools and schools.

    She takes great pleasure in encouraging children to think outside the box and to develop children’s critical thinking skills. She enjoys using creativity to make learning fun, interactive and memorable.

    Honorata Markiewicz

    Nauczycielka techniki

    Ukończyła studia licencjackie na kierunku pedagogicznym: profilaktyka społeczna i resocjalizacja oraz magisterskie: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Pracując, pogłębiała swoją wiedzę na studiach podyplomowych z: pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, zarządzania oświatą, wychowania fizycznego, oligofrenopedagogiki z terapią oraz techniki z plastyką.

    Swoje doświadczenie zdobywała podczas pracy w przedszkolu na stanowisku nauczycielki, a następnie kierowniczki placówki. Od 10 lat jest wychowawczynią i nauczycielem wspomagającym dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

    Praca na stanowisku nauczycielki techniki, to dla niej pasja i wyzwanie. Uważa tak jak J. Korczak, że „Dzieci rodzą się ze skrzydłami. Nauczyciele pomagają im je rozwinąć”. Praca z dziećmi pozwala jej spojrzeć na świat pod innym kątem, uczy cierpliwości i wychodzenia poza ramy. Zawsze podchodzi indywidualnie do każdego ucznia i wyciąga z niego to, czego nie widać z zewnątrz.

    Po pracy, podczas treningów karate i gry w piłkę nożną, ładuje baterie na kolejny dzień. W lecie można ją spotkać na górskich szlakach. Zima to zawsze wybór pomiędzy nartami i deską a kolejnym zakątkiem Azji.

    Marta Włosek

    Nauczycielka świetlicy

    Studiowała pedagogikę i edukację artystyczną w zakresie sztuk plastycznych na Uniwersytecie  Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Ukończyła także szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu. Praktykowała teatr w Studio Pantomimy oraz w studenckim Teatrze Widzenie. A to wszystko, to tylko początek i baza poszukiwań, twórczości i rozwoju na drogach pracy zawodowej 🙂

    Do tej pory była to praca z dziećmi w szkołach, na koloniach, w centrum kultury, w świetlicach środowiskowych oraz w ośrodkach wsparcia dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i chorujących psychicznie.

    „Wychowywać to być obok”. I już!

    Anna Fusiara

    Koordynatorka zespołu anglistów, nauczycielka języka angielskiego

    Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego i posiada wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego. Już podczas studiów pracowała z małymi dziećmi, ucząc w przedszkolach, by następnie podjąć się ciekawego wyzwania, jakim jest nauka bardzo młodziutkich, nawet niespełna rocznych, ”studentów” Metodą Helen Doron. Ma duże doświadczenie  w nauczaniu języka angielskiego w szkole podstawowej oraz w gimnazjum, wielokrotnie przygotowywała swoich uczniów i uczennice do egzaminów Cambridge English.

    Praca z dziećmi i młodzieżą jest dla niej ogromną przyjemnością.  Za najważniejszy cel w pracy z młodymi ludźmi uważa dzielenie się z nimi swoją pasją i radością ze wspólnej nauki. Stara się pokazywać swoim uczniom i uczennicom, jak wiele zależy od nich samych i wierzy mocno  w indywidualną i wyjątkową drogę każdego z nich.  Chińskie przysłowie: „Teachers open the door but you must enter by yourself” to jej drogowskaz w nauczaniu.

    Lubi dobrą muzykę, w wolnym czasie „pochłania książki”, uwielbia też góry i piesze wędrówki.

    Magdalena Łukasińska

    Nauczycielka matematyki

    Ukończyła studia matematyczne na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w Warszawie oraz studia pedagogiczne w warszawskiej Wyższej Szkole Humanistycznej im. Bolesława Prusa.
    Nauczycielka z powołania, stara się u każdego ujawnić jego ukryty talent matematyczny i go pielęgnować. Wesoła i charyzmatyczna, a kiedy potrzeba, stanowcza. Całość wraz z jej talentem pedagogicznym, powoduje chęć nauki u słuchaczy.
    Poza pracą zawodową uwielbia spędzać czas na Mazurach wśród natury, ma wspaniałe grono przyjaciół. Lubi też przygody związane z offroadem.

    Justyna Sikora – Janicka

    Nauczycielka języka angielskiego

    I have graduated from universities in Poland with a M.Ed. degree (Specialisation in KS1) and a M.A. degree in English Philology (Specialisation in Methodology of Teaching English). In addition, a part of my studies was taken in Belgium.
    As a qualified international teacher, I have been teaching children of varying nationalities and cultures. In addition, I have the knowledge of the British National Curriculum and the Early Years Foundation Stage, since during the last years I was teaching at the British International Schools.
    My teaching philosophy is based on the development of every child, through building its self-confidence and self-esteem. I believe that children learn through first hand experiences and stimulating environments, which make the learning personal and relevant to the child. I have high but realistic expectations of every pupil, to enable them to reach their full potential and behave in an acceptable manner. I place a huge importance on providing learning experiences that build upon the pupil’s prior knowledge.

    Marta Bańkowska

    Współwłaścicielka, członkini zarządu Fundacji na Rzecz Wspierania Wszechstronnego Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Naprawdę warto”

    Współzałożycielka Szkoły Mentis, związana z edukacją dzieci i młodzieży od 2004 roku. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując w działach finansowo-księgowych w firmach polskich i zagranicznych oraz jako kadra zarządzająca polskich przedsiębiorstw z branży edukacyjnej.

    Jej inspiracją są Marshall Rosenberg, twórca Porozumienia bez Przemocy oraz sir Ken Robinson, brytyjski pisarz, mówca i doradca, lider w dziedzinie rozwoju kreatywności, innowacyjności i zasobów ludzkich.

    Jest absolwentką Psychologii na Uniwersytecie SWPS, Matematyki Stosowanej na Uniwersytecie Gdańskim, NEOMA Business School w Ruen we Francji oraz Akademii Trenerów Mentalnych Jakuba B. Bączka, nieustannie na drodze osobistego rozwoju.

    Prywatnie szczęśliwa mama trzech córek, w wolnym czasie realizuje się jako aktorka Teatru Precedens 11, poetka, uwielbia aktywne formy wypoczynku, slowjogging, jogę i taniec.

    Anna Dąbrowska

    Współwłaścicielka, członkini zarządu Fundacji na Rzecz Wspierania Wszechstronnego Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Naprawdę warto”

    Jest współzałożycielką Szkoły Mentis. Związana z edukacją dzieci i młodzieży od 2004 r., kiedy to współtworzyła  Polsko-Angielskie Przedszkola „W Stumilowym Lesie”, a następnie szkoły Mentis.

    Jej celem jest tworzenie środowiska, w którym Dzieci i Młodzież spędzają czas twórczo, ambitnie i aktywnie, czują się dobrze i bezpiecznie, uczą się, realizują swoje pasje, wszechstronnie się rozwijają, gdyż każdy obszar rozwoju młodego człowieka jest ważny: edukacyjny, emocjonalny, społeczny, kulturalny, fizyczny. Jest pasjonatką rozwoju osobistego od najmłodszych lat i rozwijania w uczniach kompetencji takich jak samodzielność w myśleniu i działaniu, umiejętność podejmowania decyzji, empatia, poczucie własnej wartości, chęć do nauki i rozwoju przez całe życie.

    Tworzenie takiej przestrzeni do rozwoju jest możliwe dzięki całemu zespołowi wspaniałych ludzi: kadrze pedagogicznej i administracyjnej, którzy na co dzień tworzą codzienne życie szkoły Mentis.

    Praca z Dziećmi jest ciągłą inspiracją i przygodą, od Dzieci wielu rzeczy się uczymy i każdego dnia nieustannie coś w relacjach z nimi zaskakuje nas i zachwyca.

    Jest absolwentką Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, studiów podyplomowych na Akademii Wychowania Fizycznego  w Warszawie oraz Uniwersytetu SWPS a także Erickson College International The Art & Science of Coaching. Posiada kwalifikacje pedagogiczne, które zdobyła w Instytucie Doskonalenia Kadr Pedagogicznych.

    Ponieważ nauka i rozwój są jej pasją, nieustannie kontynuuje edukację, uczestnicząc w wielu szkoleniach i warsztatach z zakresu edukacji, rozwoju osobistego i zarządzania.

    Kocha żyć świadomie, aktywnie, odważnie i w zgodzie ze sobą…

    Uwielbia spędzać czas z rodziną, ze wspólnych chwil czerpie radość, energię i motywację do pracy.

    Monika Łękawska

    Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

    Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie na kierunkach pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku nauczanie języka polskiego.

    Doświadczenie zdobywała na stanowiskach nauczycielki klas 1-3, wychowawczyni świetlicy, terapeutki pedagogicznej w szkołach publicznych, społecznych i niepublicznych.

    Nieprzerwanie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w kursach i szkoleniach dotyczących porozumienia bez przemocy, oceniania kształtującego i nowoczesnej edukacji. W najbliższym czasie planuje podjąć studia na kierunku bibliotekoznawstwa, ze względu na swoje zainteresowanie literaturą dziecięcą i sposobami na edukację poprzez dzieła literackie.

    W pracy z dziećmi stara się rozbudzać ich ciekawość, towarzyszy i wspomaga w samodzielnym dążeniu do zdobywania wiedzy. Kształtuje wewnętrzną motywację uczniów i uczennic poprzez współdziałanie, uznanie nawet najmniejszych starań i sukcesów, stawianie wyzwań dostosowanych do możliwości.

    Prywatnie mama dwóch chłopców, opiekunka dwóch kotów i psa, miłośniczka jeździectwa, entuzjastka podróży kamperem.

    Natalia Bigus – Franczuk

    Nauczycielka języka angielskiego

    Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego wydziału pedagogicznego. Ukończyła wiele kursów języka angielskiego, zdając również egzaminy dające certyfikaty First Certificate In English oraz Certificate In Advanced English. Od 2013 pracuje również jako egzaminatorka Cambridge Young Learners English.

    Ma bogate i wieloletnie doświadczenie jako nauczycielka języka angielskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, jak również w przedszkolu. Od 20 lat pracuje również w szkołach językowych. W roku 2009 otrzymała nagrodę dyrektorską jako pracownica Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

    W swojej pracy na pierwszym miejscu stawia dobro dziecka i jego rozwój w przyjaznej atmosferze. Wierzy, że dzięki kreatywności i pracy udaje się dopasować klucz do każdych drzwi.

    Małgorzata Krzysiak

    Nauczycielka języka polskiego i historii

    Humanistka  z wykształcenia i zamiłowania. W pracy najważniejsze są dla niej indywidualne podejście do dziecka i aktywizowanie go w zdobywaniu wiedzy. Nieustannie szuka nieszablonowych pomysłów na lekcje.

    Prywatnie mama dwojga nastolatków. Pasjonatka filmu i muzyki rockowej. Uwielbia spędzać czas na zwiedzaniu zamków i pałaców.

    Anna Zawada

    Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

    Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku Pedagogika, specjalność: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Ukończyła również studia licencjackie na kierunku filologia angielska. Absolwentka Autorskiej Szkoły Muzyki Rozrywkowej i Jazzu im. Krzysztofa Komedy w Warszawie w klasie wokalu.

    Instruktorka rytmiki oraz tańca. Animatorka zabaw dla dzieci. Doświadczenie zdobywała, pracując jako nauczycielka w szkołach językowych, podstawowych, ponadpodstawowych, przedszkolach, a także podczas obozów dla dzieci, kolonii i eventów.

    Swoje muzyczne zdolności wykorzystuje w codziennej pracy z uczniami i uczennicami, bowiem wg niej „muzyka łagodzi obyczaje”. W swojej pracy nastawiona jest na nauczenie dzieci aktywnego uczestnictwa w otaczającym go świecie oraz rozwoju ich twórczej osobowości.

    Stale wzbogaca swoje doświadczenie i umiejętności uczestnicząc w wielu warsztatach i szkoleniach. Wyznaje zasadę, że „nie ma niegrzecznych dzieci – są tylko takie, którym skończyło się paliwo, czyli energia niezbędna do radzenia sobie z rozmaitymi bodźcami”.

    Anna Dobijańska

    Nauczycielka wspomagająca

    Absolwentka studiów magisterskich w Wyższej Szkole Humanistycznej Pedagogium na kierunku wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z dramą i teatrem. Ukończyła również studia licencjackie na kierunku kulturoznawstwo oraz studia podyplomowe na kierunku pedagogika specjalna, diagnoza i terapia pedagogiczna.

    Stale podnosi swoje kwalifikacje i zdobywa wiedzę podczas wielu szkoleń i kursów. W swojej pracy lubi wykorzystywać nowe technologie i szukać innowacyjnych metod tak, aby jak najlepiej rozumieć i wspierać rozwój swoich uczniów.

    Przez wiele lat pracowała jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w szkołach niepublicznych, oraz publicznych.

    Bardzo ważne są dla niej wartości takie jak prawda, dobro, tolerancja i wzajemny szacunek. Na tym opiera też relacje z dziećmi. Ceni sobie poczucie humoru i z uśmiechem kroczy przez życie.

    W wolnym czasie uwielbia podróżować i aktywnie spędzać czas.

    Aleksandra Świtalska

    Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

    Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie na kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Specjalistka w zakresie terapii pedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka. Posiada tytuł magistra z edukacji międzykulturowej. Jest nauczycielem mianowanym.

    Doświadczenie zdobywała zarówno w niepublicznej, jak i publicznej szkole jako nauczycielka w klasach 0-III oraz podczas pracy terapeutycznej z dziećmi.
    Stale podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w szkoleniach i kursach dotyczących nowych metod pracy z uczniami i uczennicami.

    Podczas pracy z dziećmi stawia na aktywne metody nauczania i zaangażowanie uczniów w proces zdobywania wiedzy.

    Magdalena Pysiewicz

    Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i nauczycielka wspomagająca

    Ukończyła studia licencjackie z pedagogiki na kierunku: edukacja wczesnoszkolna z edukacją włączającą. Studia magisterskie z zakresu terapii pedagogicznej oraz studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej.

    W trakcie trwania aktywności zawodowej nieustannie poszerza swoją wiedzę i umiejętności kształcenia, aby skutecznie wspierać uczniów zarówno wybitnie zdolnych, jak i mających trudności w uczeniu się. Zdobywa nowe kompetencje w zakresie metod, mających zastosowanie w edukacji oraz terapii pedagogicznej.

    Stawia na wspieranie uczniów w procesie kształcenia oraz przekazywanie narzędzi potrzebnych do zdobywania wiedzy, jednocześnie pozostawiając przestrzeń do samodzielnego działania. Stara się, aby jej zajęcia były nieszablonowe i tym samym interesujące. Lubi stawiać dzieci w roli eksperta i badacza, dając tym samym uczniom poczucie odpowiedzialności za proces samokształcenia. Ma doświadczenie w pracy w programie IB Primary Years (PYP).

    Bycie wychowawczynią jest dla niej bardzo ważną i odpowiedzialną rolą. Stara się być dla dzieci wsparciem, służyć radą i pomocą. W klasie buduje relację pełną zrozumienia i wzajemnego szacunku. Jest zwolenniczką Oceniania Kształtującego oraz Porozumienia bez Przemocy. Uwielbia pracę z dziećmi. Twierdzi, że można się od Nich wiele nauczyć, trzeba tylko uważnie obserwować i słuchać.

    Aleksandra Granica – Bieranowska

    Psycholog szkolny

    Jest psychologiem, psychotraumatologiem oraz psychoterapeutą psychoanalitycznym.

    Ukończyła studia psychologiczne na UKSW w Warszawie, studia podyplomowe z diagnozy klinicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz 5-letnie szkolenie w zakresie pracy z traumą w Pomorskim Centrum Psychotraumatologii oraz Monachijskim Instytucie Psychoterapii Zintegrowanej. Aktualnie jest na 4 roku szkolenia w Polskim Towarzystwie Psychoterapii Psychoanalitycznej. W tym roku uczestniczy w projekcie naukowym obserwacji niemowląt, którego celem jest badanie głębokiego rozumienia stanów ludzkiego umysłu.

    Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała  w placówkach oświatowych – przedszkolach, szkołach podstawowych i liceach oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej jako diagnosta, interwent kryzysowy oraz psychoterapeuta. Pracuje w gabinecie prywatnym.

    W pracy psychologa szkolnego ceni sobie otwartą rozmowę i towarzyszenie dzieciom w lepszym rozumieniu ich wewnętrznych przeżyć i adekwatnym komunikowaniu ich na zewnątrz.

    Radosław Seredyński

    Nauczyciel wspomagający

    Absolwent studiów magisterskich Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Warszawie na kierunku pedagogika socjalna i resocjalizacyjna. Obecnie w trakcie studiów podyplomowych na kierunku diagnoza, terapia i edukacja osób z autyzmem.

    Posiada  doświadczenie w pracy z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczestnik wielu kursów i szkoleń dotyczących pracy z uczniami  z zespołem Aspergera, niedostosowaniem społecznym i autyzmem.

    W pracy z uczniem buduje przyjazną atmosferę opartą na szacunku i szczerości oraz podążaniu za jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami. Jest szczęśliwym mężem, własne dziecko wychowuje w poczuciu akceptacji, miłości i zrozumienia. Interesuje się teatrem, koszykówką i psychologią.

    Neil Thomas

    Native speaker

    Neil grew up in a small market town in Mid-Wales, where he went to school till he was eighteen. He was not suited to school. Later he attended drama school in Cardiff and completed a three year actor training. He left the academy early to work in Theatre-in-Education, where he remained for two years. He then went on to work in television and commercial theatre productions.

    He left the acting profession to start a family and took up teaching after getting married in Switzerland. Whilst living in Switzerland, he taught English as an additional language, worked as a postman, sold shoes, had a family, went to university and got a couple of degrees, coached rugby to kids, and later became head coach of Lucerne Rugby Club. He also counsels people who have problems with addiction.

    A few years ago now, he left Switzerland to live in the Czech Republic to do field research to complete his post-graduate degree. Whilst living in Brno he produced and directed his own professional theatre productions. He also spent a couple of years in Brno working in an IT Help Desk environment, which is where he met his partner, and became part of a community of anthropologists.

    Now he is enjoying teaching in Warsaw and looks forward to seeing a book chapter he wrote published, a play put on stage, and producing and directing theatre in English here. When he has some spare time, he likes swimming, practices yoga, and writes.

    Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej infomacji

    Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

    Close