Kryzys jest stanem dezorganizacji, zniweczenia ważnych celów i planów
lub głębokiego zaburzenia stylu życiowego jednostki, a równocześnie stanem niedostatku strategii radzenia sobie z sytuacją stresującą kryzys odnosi się zazwyczaj do poczucia lęku, szoku i trudności przeżywanych w związku z występującymi zaburzeniami równowagi, a nie tyle do samego wydarzenia

(Brammer, 1984)

Tłumacząc definicje na język praktyki można powiedzieć, iż w sytuacjach kryzysowych stosowane dotychczas strategie codziennych aktywności są niewystarczające. Dotyczy nie tylko przestrzegania podwyższonych standardów higieny i bezpieczeństwa, ale również tak ważnych sfer życia jak praca, relacje rodzinne i towarzyskie, zakupy czy odpoczynek.

Na ogół dobrze rozumiemy stosowane ograniczenia, akceptujemy je, wiemy o tym, że wszystkim służą.

O utrzymaniu stanu równowagi emocjonalnej i psychicznej w znacznym stopniu decyduje nasz sposób przeżywania trudności i myślenia o aktualnej rzeczywistości. Zasadnicze znaczenie ma nasza ocena zagrożeń, czy myślimy i reagujemy zadaniowo czy lękowo.

Kryzysowe sytuacje? Jeżeli wiemy jak w zmienionej sytuacji poradzić sobie bezpiecznie i skutecznie, np. z pracą, z dziećmi, z zadaniami, to szybko dostosujemy się do aktualnych wymogów. Jeśli będziemy martwić się na wyrost i nad miarę wówczas przytłoczą nas potencjalne problemy, których jeszcze nie ma, a których już się boimy.

Obawy o przyszłość są sposobami na chwilowe odreagowanie lęku Jednak to, o czym najczęściej myślimy nabiera wagi, a nie maleje na znaczeniu.

Nie warto przyjmować takich pseudostrategii zaradczych. Możemy skutecznie działać tylko w teraźniejszości.

Nie możemy zmienić przeszłości, ani kontrolować przyszłości.

Efektem przyjmowania nieskutecznych sposobów obronnych będzie podwyższone napięcie emocjonalne, wysoki poziom pobudzenia, kompulsywne dążenie do rozładowania napięcia, dezorganizacja myślenia i działania, niepokój, poczucie bezradności.

Możemy decydować, który sposób myślenia zadaniowy czy lękowy
wybieramy, a który odrzucamy. Podobnie do tego, jak mamy wpływ na to kogo i w jakim celu zapraszamy do swojego domu, tak samo możemy mieć pod kontrolą swoje myśli, słowa i czyny.

Jeśli nie mamy zdrowego nawyku myślenia zadaniowego, warto się go nauczyć. Jest to podstawa do dobrego przeżywania teraźniejszości i zadowolenia ze swojego działania.

Do pozostałych czynników chroniących dobrostan nasz i naszych bliskich w sytuacjach zwyczajnych i kryzysowych należą:

  1. Czytelny i spójny system wartości i zasad, którymi się kierujemy,
  2. Dobre relacje rodzinne,
  3. Empatia rozumienie emocji, uczuć i potrzeb własnych i cudzych,
  4. Otwarta komunikacja jasny sposób mówienia o swoich emocjach, uczuciach i potrzebach bez pouczania i oceniania innych osób,
  5. Utrzymywanie sympatii w relacjach rodzinnych, zawodowych i towarzyskich,
  6. Wspólna organizacja czasu i zadań –„ kiedy, co” ma do zrobienia,
  7. Współpraca i wsparcie w zadaniach,
  8. Uporządkowanie przestrzeni,
  9. Troska o równowagę wewnętrzną, radość, rozwój i relaks,
  10. Prospołeczność bezinteresowne działanie na rzecz innych i wspólnego dobra

Podsumowanie

Przeżywany kryzys jest trudnym czasem, kiedy doświadczamy
zagrożenia ludzkiego zdrowia i życia. W naszym wspólnym interesie jest przestrzeganie przyjętych ograniczeń i zasad bezpieczeństwa.

Nie mamy wpływu na zdarzenia od nas niezależne, mamy wpływ na to, co się dzieje w naszym domu i w naszym życiu.

Możemy zadbać o to, aby dobrze przeżyć kryzysowe sytuacje i owocnie wykorzystać ten trudny dla wszystkich czas. Rozmawiajmy ze sobą z życzliwością, optymizmem, cierpliwością, bez niepotrzebnych napięć, podziałów sporów. Słuchajmy siebie uważniej, otwierajmy się na nowe spojrzenia i rozwiązania, na to co dla nas i dla naszych bliskich jest drogie i ważne.

Bądźmy dla siebie nawzajem wspierający i serdeczni, roztropni, pogodni
Nie obawiajmy się korzystać ze wsparcia osób bliskich i pomocy profesjonalistów.

Życzę sobie i Państwu zdrowia, spokoju, optymizmu, oraz radości z życia i budzącej się wiosny!

Kryzysowe sytuacje? Pozostaję do Państwa dyspozycji,
Wanda Taracha
Psycholog w Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej Mentis

People photo created by pressfoto – www.freepik.com

 
  • Zapisz się na newsletter

    Jeśli chcesz otrzymywać więcej ciekawych i wartościowych materiałów, zapisz się na Newsletter!
  • Pobierz bezpłatny ebook

    Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej infomacji

    Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

    Close