Po kilku tygodniach wakacyjnego relaksu czas wracać do szkolnej rzeczywistości. Budziki trzeba nastawić wcześniej, a dzień podzielić na sferę obowiązków i przyjemności. Jak wspierać dziecko w nowym rytmie dnia i zachęcać do podejmowania nowych wyzwań?
Motywacja jest procesem regulującym nasze zachowania, wzbudza w nas energię wykorzystywaną do rozpoczęcia oraz kontynuowania aż do zakończenia zaplanowanego działania, a także jest związana z realizacją naszych potrzeb.
Wyszczególniamy motywację zewnętrzną oraz wewnętrzną. Ta pierwsza związana jest z otrzymywanym z otoczenia systemem nagród oraz kar a ta druga to automotywacja, gdzie sami siebie pobudzamy do realizacji naszych celów.
Każdy z nas odczuwa różne potrzeby, a w przypadku nastolatków na pierwsze miejsce może się wysuwać potrzeba autonomii stawianie granic i bycie niezależnym. Młodzi ludzie cenią sobie również niezależność oraz swobodę w samodzielnym podejmowaniu decyzji. Rodzice często pytają podczas konsultacji o sposoby na zachęcenie dzieci do nauki i wypełniania obowiązków szkolnych.
Spieszę więc z garścią praktycznych rad:
• Okaż zainteresowanie dziecku, poznaj jego potrzeby oraz plany, aby pomóc dziecku we wskazaniu związku między nauką a jego marzeniami;
• Zachęcaj do próbowania nowych rzeczy, dobieraj zajęcia dodatkowe zgodnie z jego preferencjami;
• Akceptuj dziecko takie, jakim jest. Nasz potomek nie musi mieć talentów do matematyki, mimo że nasza rodzina należy do „umysłów ścisłych”. Jako rodzice możemy być łowcami talentów naszych dzieci i wspierać ich w tym kierunku;
• Obserwuj, w jaki sposób dziecko uczy się najskuteczniej i pomóż mu go realizować;
• Rozbudzaj w dziecku ciekawość poznawania świata, dziel się ciekawostkami na temat świata i ludzi;
• Stwarzaj przestrzeń do samodzielności i pozwalaj na dokonywanie wyborów jeśli jest to możliwe i szanuj decyzje dziecka. Buduje to sprawczość dziecka i rozwija potrzebę autonomii;
• Wspieraj w procesie nauki, czyli wyjaśnij, że popełnianie błędów jest niezbędnym elementem tego działania i zachęcaj do wyciągania wniosków oraz modyfikowania działania na ich podstawie;
• Postaw na autentyczność, opieraj się na faktach, dziel własnymi doświadczeniami i emocjami szczerze, wyrażaj swoje opinie;
• Bądź autorytetem, czyli pokaż, w jaki sposób dążyć do celu, być konsekwentnym i radzić sobie z porażkami. Nie chodzi tu o bycie ideałem, ale ważne jest, aby też wymagać od dzieci realnych zachowań. Proces nauki zachodzi także przez obserwację i modelowanie, więc dzieci często powielają postawy rodziców.
Powyższe wskazówki mogą być pomocne w przypadku organizacji nauki we wrześniu oraz rozbudzania motywacji do zdobywania wiedzy podczas całego roku szkolnego.
Opracowała
Joanna Jaskulska-Korzan, psycholog Polsko Angielskiej Szkoły Podstawowej Mentis