Pierwszy września to wyjątkowy dzień w rodzinnym kalendarzu, któremu towarzyszy wiele emocji oraz przygotowań związanych z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Wyprawka, nie jest tylko listą niezbędnych rzeczy, ale stanowi także obszar do podjęcia wielu decyzji dla dziecka i rodziców. Nie jest bowiem bez znaczenia to, co zostaje włożone do plecaka.
O czym warto pamiętać kompletując wyprawkę?
- Pamiętaj o zabraniu dziecka ze sobą 😉
Rzeczy, które mają służyć dzieciom kupujmy razem z nimi. Niezależnie, czy jest to zakup internetowy, czy stacjonarny, to warto zapytać naszą pociechę, co mu się podoba oraz co jest dla niego w tej kwestii ważne. Możliwość podejmowania decyzji zwiększa poczucie sprawstwa oraz buduje pewność siebie.
- O potrzebach pociechy
Wysłuchajmy dziecka odnośnie tego, jak mają wyglądać rzeczy, które weźmie do szkoły. Dla rodzica może być nieistotna okładka zeszytu, a dla ucznia może być kluczową kwestią, aby widniał na niej ulubiony bohater. Często takie gadżety ze względu na licencję są droższe, ale mogą ułatwić powrót do szkoły zwiększając poczucie bezpieczeństwa i odwracać uwagę od przykrych uczuć (odczuwania tęsknoty, poczucia zagubienia). Znana postać w zabawnej pozie, ulubiona kolorystyka lub pokrzepiający napis może poprawiać nastrój w stresujących sytuacjach.
- Wygodzie ucznia
To dziecko będzie używało długopisu przez kilka godzin, wielokrotnie otwierało piórnik, piło z bidonu, czy nosiło plecak, więc niech ma możliwość przymierzenia tych rzeczy i wybrania tego, co będzie komfortowe. Może kredki z ubiegłego roku łamały się zbyt często, a flamastry przebijały na drugą stronę? To dziecko jest tutaj ekspertem, bo wszystko testowało we własnym zeszycie.
- Indywidualnych wyzwaniach, z którymi mierzy się dziecko
Ten punkt rzadko brany jest pod uwagę przy zakupach, a może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie ucznia w szkole. Jeśli wiemy, że nasze dziecko ma trudności w skupieniu się na lekcji, to postawmy na przybory w zbliżonym, spokojnym kolorze. Podstawowy piórnik ograniczmy do niezbędnych rzeczy (ołówek, długopis, linijka, gumka, max.2-3 kolorowe długopisy, temperówka). Lepiej sprawdzi się tu piórnik, który nie będzie musiał być cały czas rozłożony i nie będzie „kusił” różnymi kolorami zakreślaczy, flamastrów i ozdobnych taśm.
- Czasie
Przygotujmy wszystko na czas, aby dziecko nie musiało pożyczać kleju od kolegi lub przepisywać z kartki do zeszytu, bo paczka do nas jeszcze nie dotarła 😉 Dzięki własnym przyborom dziecko jest spokojne, pracuje we własnym tempie, co jest na pewno przyjemniejsze od szukania osoby chcącej podzielić się niezbędnym do wykonania pracy rzeczami. Spakujmy plecak razem, aby dziecko wiedziało, gdzie co ma, a także nie zostawiło czegoś w domu.
- Spokoju
Choć zakupy i zmiana dotychczasowego rytmu do przyjemnych nie należą, to nasze opanowanie pomoże pociechom w niekiedy trudnych początkach. Nastawiając dziecko pozytywnie do szkoły pomagamy mu w łagodnym przejściu z trybu wakacje na tryb nauki.
Ze skompletowaną wyprawką serdecznie zapraszam wszystkich uczniów szkoły Mentis na kolejny pełen przygód rok szkolny 🙂
Joanna Jaskulska – Korzan, psycholog w Szkole MENTIS