Trudności, które może napotykać dziecko w nawiązywaniu relacji rówieśniczych, są złożone. Brak pewności siebie, niska samoocena oraz problemy z komunikacją, zarówno werbalną, jak i niewerbalną, mogą znacząco utrudniać interakcje z rówieśnikami.
Rola temperamentu i osobowości
Na temperament i osobowość dziecka wpływają doświadczenia życiowe, dlatego istotne jest, aby właściwie dbać o jego rozwój. Początkowe fazy życia, w których wspiera się rozwój adaptacyjnych zdolności oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem, mogą znacząco wpłynąć na przyszłe relacje z rówieśnikami. Warto zwracać uwagę na indywidualne cechy charakteru dziecka oraz na to, jak wpływają one na jego interakcje z otoczeniem. Wspierając dziecko w odkrywaniu własnych mocnych stron oraz ucząc je radzenia sobie z trudnościami, można wspomóc je w nawiązywaniu pozytywnych relacji rówieśniczych i w budowie pewności siebie. W naszej pracy opieramy się na koncepcji komunikacji sformułowanej przez Marshalla B. Rosenberga, którą on sam nazwał Nonviolent Communication (NVC) albo „językiem serca”, w polskim tłumaczeniu – Porozumienie Bez Przemocy. NVC to metoda komunikacji oparta na empatii i autentyczności. Sprzyja budowaniu relacji społecznych, bazując na szacunku, zrozumieniu i zapobiega przemocy słownej. W ten sposób budujemy wspólnotę szczęśliwą, pełną zaufania, otwartości.
Co oferuje szkoła anglojęzyczna?
Mentis – Szkoła anglojęzyczna w Warszawie oferuje indywidualne podejście o każdego dziecka, które jest dostosowane do specyficznych potrzeb i możliwości uczniów. Współpracujemy przy tym procesie z rodzicami, by zapewnić dziecku wszechstronne wsparcie. W takim środowisku edukacyjnym dzieci mają okazję nawiązywać relacje z rówieśnikami z innych szkół i innych krajów, co dodatkowo poszerza ich horyzonty i pomaga w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych oraz pobudza ciekawość świata i otwarcie na innych. Dodatkowa opieka psychologiczna jest nieoceniona, szczególnie w przypadku, gdy dziecko ma problemy z nawiązywaniem relacji. Spotkania z psychologiem to przestrzeń do rozmowy o własnych emocjach i sposób na radzenie sobie z nimi, co jest kluczowe dla rozwoju dziecka.
Celem każdej szkoły jest widok uśmiechniętych, beztroskich i żartujących dzieci – nawiązujących relacje zarówno ze swoimi nauczycielami, jak i z rówieśnikami. W szkole Mentis staramy się, aby uczniowie mieli szansę wzrastać w atmosferze szacunku, empatii, odkrywania, akceptacji i zrozumienia ich emocji, tak aby dzieci uczyły się rozwiązywania konfliktów i nie obawiały wyrażania siebie. Kluczem do sukcesu, jakim są uśmiechnięte, gotowe do podjęcia dialogu, świadome swoich potrzeb dzieci, w dużej mierze jest podejście kadry pedagogicznej. Nauczyciel empatyczny, otwarty, wyrozumiały, gotowy do rozmowy, potrafiący odczytać potrzeby uczniów i swoje, to uczeń: wysłuchany, zauważony, zaakceptowany. Dzieci chętniej uczą się od osób, które lubią, szanują, którym ufają i czują się przy nich wyjątkowo.